XXI Międzynarodowy Festiwal MUZYKA W KATEDRZE

Czwartek, 29 lipiec 2021 g. 20:30

Koncerty

Informacja o cenie

30 zł normalny
25 zł ulgowy / Karta Mieszkańca

Zewnętrzny adres URL wydarzenia

Miejsce wydarzenia

Bazylika
ul. Mariacka 5
Kołobrzeg, 78-100

Międzynarodowy Festiwal "Muzyka w Katedrze" - nawiązuje do tradycji muzycznych Kołobrzega, wywodzących się z końca XIX i początków XX wieku, kiedy miasto słynęło nie tylko jako twierdza i przyciągający kuracjuszy i turystów kurort, ale także jako centrum kultury muzycznej.

Tak jak w czasach przedwojennych, obecnie koncerty w gotyckiej Katedrze uatrakcyjniają pobyt kuracjuszy w mieście. Do Kołobrzegu przyjadą najlepsi instrumentaliści z kręgów miłośników muzyki klasycznej, oklaskiwani w najlepszych salach koncertowych Europy i świata.

FESTIWAL POD HONOROWYM PATRONATEM

  • Anny Mieczkowskiej - Prezydenta Miasta Kołobrzeg
  • Edwarda Dajczaka – ks. Biskupa Ordynariusza Diecezji Koszalińsko - Kołobrzeskiej

KALENDARIUM KONCERTÓW


8 LIPCA KONCERT INAUGURACYJNY "OGNISTA INAUGURACJA"

  • Trio con Fuoco
  • Edyta Wolańska - skrzypce
  • Natalia Wesołowska - wiolonczela
  • Oleg Wolański - akordeon, organy

Program:

  • Ennio Morricone Misja (1928 - 2020)
  • Antonio Vivaldi Koncert podwójny d-moll na skrzypce i organy (1678 – 1741) (opr. na skrzypce i akordeon O. Wolański)
  • Wiktor Gubanow Walc musette (ur. 1955)
  • Béla Bartók Tańce rumuńskie (1881 - 1945)
  • Astor Piazzolla Oblivion (1921 - 1992)
  • Johannes Brahms Taniec węgierski nr 1 (1833 - 1897)
  • Astor Piazzolla Cztery Pory Roku w Buenos Aires

Zapraszamy na koncert inauguracyjny XXI Międzynarodowego Festiwalu "Muzyka w Katedrze", który odbędzie się w drugi lipcowy czwartek, 8 lipca o godz. 20.30 w Bazylice w Kołobrzegu. W koncercie wystąpi szczecińska formacja Trio con Fuoco w składzie: Edyta Wolańska - skrzypce, Natalia Wesołowska - wiolonczela, Oleg Wolański - akordeon. Koncert rozpocznie krótka niespodzianka z katedralnymi organami i Ennio Moricone w roli głównej - kompozycję z filmu "Misja" zagra Oleg Wolański, który jest również znany jako organista.

W programie koncertu znajdzie się również Koncert podwójny d-moll na skrzypce i organy Antonio Vivaldiego, Tańce rumuńskie Béli Bartóka oraz Taniec węgierski nr 1 Johannesa Brahmsa. Koncert uatrakcyjną oraz tytułowej"ognistości" dodadzą mu dwie kompozycje niezrównanego Astora Piazzoli w 100-lecie urodzin kompozytora: Cztery Pory Roku w Buenos Aires i Oblivion.

Bilety na koncert w cenie: 30 zł normalne i 25 zł ulgowe (dzieci, młodzież, emeryci i renciści) do nabycia: w Regionalnym Centrum Kultury w Kołobrzegu im. Z. Herberta, ul. Solna 1, przy wejściu do Bazyliki w czwartek, godzinę przed koncertem i na stronie www.kupbilecik.pl. Przypominamy o obowiązujących rygorach sanitarnych związanych z pandemią koronawirusa: prosimy o zabranie ze sobą maseczki zasłaniającej nos i usta oraz zajmowanie miejsc wskazanych przez organizatorów.

Krótkie notki biograficzne:

Natalia Wesołowska - jako kameralistka i muzyk orkiestrowy występowała w USA, Niemczech, Danii, Holandii, Czechach, na Litwie i Ukrainie. Związana z Filharmonią im.M. Karłowicza w Szczecinie, współprowadziła Szczecińską Młodzieżową Orkiestrę Kameralną. Uczestniczka krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych, dwukrotna stypendystka Prezesa Rady Ministrów.

Edyta Wolańska - laureatka wielu konkursów m.in. Ogólnopolskiego Przeglądu Młodych Skrzypków w Bystrzycy Kłodzkiej, finalistka Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. G. Bacewicz we Wrocławiu i Concorso Musicale Europeo Città di Filadelfia we Włoszech. Solistka grupy pierwszych skrzypiec Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie, koncertmistrzyni wielu międzynarodowych projektów orkiestrowych.

Oleg Wolański - organista i akordeonista, laureat wielu międzynarodowych konkursów i festiwali muzycznych, m. in XX Festa Internazionale Della Fisarmonica Erbezzo (Grand Prix) oraz XVIII Festival Internazionale Della Fisarmonica "Dolomiti" (Grand Prix). Jako solista akordeonista koncertował z wieloma europejskimi zespołami, orkiestrami kameralnymi i symfonicznymi.

Edyta i Oleg Wolańscy

Natalia Wesołowska


15 LIPCA W KRAINIE CHOPINA I TAŃCÓW

  • Aleksander Pankowski vel Jankowski - gitara
  • Noemi Hańczyk - harfa

Program:

  • Fryderyk Chopin Preludium Des-dur op. 28 nr 15 "Deszczowe" (opr. A. Wołowczyk) (1810 - 1849)
  • Fryderyk Chopin Walc cis-moll op. 64 nr 2 (opr. ACh Duo)
  • Aleksander Tansman "Suite in modo polonico pour guitare et harpe" (1897-1986)
    • Entrée
    • Gaillarde (XVIe siècle)
    • Kujawiak (Mazurka lente)
    • Tempo di polonaise
    • Kołysanka No. 1 (Berceuse d’Orient)
    • Rêverie
    • Alla Polacca
    • Kołysanka No. 2 (Berceuse)
    • Oberek (Mazurka vive)
  • Claude Debussy "Suite Bergamasque" (opr. ACh Duo) (1862 - 1918)
    • Prélude
    • Menuet
    • Clair de lune
    • Passepied
  • Máximo Diego Pujol "Suite Magica" (ur. 1957)
    • Preludio
    • Vals
    • Tango
    • Candombe

ACh Duo to jedyny aktywnie działający taki zespół w Polsce, od początku swojej działalności (2012 r.) doceniony na wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach i festiwalach. Ostatnie sukcesy: III miejsce i nagroda publiczności w II Międzynarodowym Konkursie Gitarowym "Ida Presti" w Samoborze (Chorwacja) i nagroda specjalna - recital    w Chorwacji w 2021 r. Na debiutanckiej płycie Alla Polacca (2020) m. in. utwór "Suite in modo polonico" A. Tansmana, w autorskim opracowaniu samego kompozytora. W repertuarze duetu zarówno kompozycje oryginalnie napisane na duet gitarowo-harfowy przez m.in. A. Tansmana czy M. D. Pujola jak i opracowania utworów F. Chopina czy C. Debussy'ego.

Ach Duo

Alla Polacca


22 LIPCA NA KONIEC CZASU

  • Tomasz Tomaszewski - skrzypce
  • Renata Marcinkute Lesieur (Wilno) - organy

Program:

  • Ernest Chausson Poeme op. 25 na skrzypce i organy (1855 - 1899)
  • César Franck Trois Chorals pour Grand Orgue (1822 - 1890)
  • Jean Martinon Sonatina nr 5 na skrzypce solo (1910 - 1976)
  • Gabriel Fauré Berceuse op.16 D-dur na skrzypce i organy (1845 - 1924)
  • Oliver Messiaen Louange à lImmortalité de Jesus from Quatour pour la Fin Du Temps (1908 - 1992) na skrzypce i organy

Trzeci koncert XXI Międzynarodowego Festiwalu „Muzyka w Katedrze” odbędzie się 22 lipca o godz. 20.30 w Bazylice w Kołobrzegu, a wystąpi w nim dwoje niezwykle utytułowanych artystów, którzy na potrzeby programu koncertowego stworzyli duet skrzypcowo – organowy. Renata Marcinkute Lesieur, profesor Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru, dyrektor Państwowego Centrum Muzyki Sakralnej zagra u boku Tomasza Tomaszewskiego, od 1982 roku piastującego funkcję I Koncertmistrza Deutsche Oper Berlin, jednocześnie profesora Universität der Künste w Berlinie.

W programie koncertu znajdą się kompozycje Ernesta Chaussona, Césara Francka, Jeana Martinon, Gabriela Fauré oraz Olivera Messiaena.

Bilety na koncert w cenie: 30 zł normalne i 25 zł ulgowe ( dzieci, młodzież, emeryci i renciści) do nabycia: w Regionalnym Centrum Kultury w Kołobrzegu im. Z. Herberta, ul. Solna 1, przy wejściu do Bazyliki w czwartek, godzinę przed koncertem i na stronie www.kupbilecik.pl. Przypominamy o obowiązujących rygorach sanitarnych związanych z pandemią koronawirusa: prosimy o zabranie ze sobą maseczki zasłaniającej nos i usta oraz zajmowanie miejsc wskazanych przez organizatorów.

Renata Marcinkute Lesieur - Profesor Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru, dyrektor Państwowego Centrum Muzyki Sakralnej. Występuje jako solistka oraz z najważniejszymi litewskimi orkiestrami, chórami, zespołami, instrumentalistami i wokalistami w wielu krajach Europy i Ameryce. Otrzymała wiele nagród państwowych za wspieranie i promocję muzyki litewskich kompozytorów i wyjątkową działalność twórczą. Laureatka Międzynarodowego Konkursu Pianistyczno-Organowego im. M.K. Čiurlionisa (1991), obecnie wieloletni członek komitetu organizacyjnego tego festiwalu. Corocznie uczestniczy w festiwalach muzyki organowej i kameralnej w Europie i za granicą (w tym jako juror), prowadzi kursy mistrzowskie.

Renata Marcinkute Lesieur

Tomasz Tomaszewski - od 1982 I Koncertmistrz Deutsche Oper Berlin. Profesor Universität der Künste w Berlinie. Na przestrzeni czasu lider wielu formacji kameralnych m.in : European Piano Trio, Stradivari Sextett Habisreutinger, Orkiestra Kameralna Kammersolisten der Deutschen Oper Berlin i in. Założyciel i Dyrektor Artystyczny festiwalu Śląskie Lato Muzyczne, Europejskiego Forum Muzyki Polskiej w Berlinie, prezydent Internationale Beethoven Gesellschaft. Juror polskich i międzynarodowych konkursów muzycznych, wykładowca kursów mistrzowskich. Z Kwartetem Polskim nagrodzony na konkursach w Belgradzie i Monachium. Dwukrotny zdobywca nagrody Fryderyk oraz nagrody Niemieckiej Krytyki Fonograficznej za CD Poland Abroad jego kwartetu Polish String Quartet Berlin. Uhonorowany Złotym Krzyżem Zasługi za wybitne osiągnięcia artystyczne i rozpowszechnianie kultury polskiej za granicą.

Tomasz Tomaszewski


29 LIPCA BALTIC NEOPOLIS ORCHESTRA "Polish Concerti”

  • Emanuel Salvador - skrzypce
  • Emilia Goch Salvador - altówka
  • Konstantin Heidrich - wiolonczela
  • Baltic Neopolis Orchestra
  • Koncert w ramach VII Baltic Neopolis Festival

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu “Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Program:

  • Mikołaj Górecki - Uwertura (ur. 1971)
  • Paweł Łukaszewski "Neopolis Concerto" na skrzypce i orkiestrę smyczkową (ur. 1968)
  • Marcelo Nisinman "13 Variations on a Polish Melody" na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę (ur. 1970) smyczkową
  • Mikołaj Górecki „Druga przestrzeń” na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową - (ur. 1971) prawykonanie (utwór powstał w 2021 r.)

Koncertowy lipiec w kołobrzeskiej Katedrze kończymy jedyną w tym roku formacją orkiestrową. Zapraszamy serdecznie na spotkanie z kameralną Baltic Neopolis Orchestrą, założoną w 2008 r. Tożsamość artystyczną zespołu kształtowały prawdziwe osobowości muzyczne, a największy wpływ na orkiestrę wywarł światowej sławy skrzypek i koncertmistrz Vasko Vassilev, który w 2015 r. został jej dyrektorem artystycznym. Na co dzień formacją kieruje altowiolistka Emilia Goch Salvador. Doceniana w Polsce, Europie i na świecie BNO (koncerty m.in. w Niemczech, Francji, Czechach, Estonii, Norwegii, Malezji, Japonii, Singapurze) współpracuje z cenionymi kompozytorami i artystami. Nagrała 8 płyt w tym Musica Sacra 5 P. Łukaszewskiego z jej udziałem (2014), nagrodzoną nagrodą Fryderyk. Orkiestra jest laureatem nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za całokształt działalności, była również trzykrotnie nominowana do Nagrody Artystycznej Miasta Szczecina. Solowe partie zagrają: jeden z najlepszych portugalskich skrzypków swojego pokolenia zdaniem Strad Magazine, Emanuel Salvador, laureatka czołowych nagród na międzynarodowych konkursach skrzypcowych i kameralnych, Sławomira Wilga, wspomniana już altowiolistka Emilia Goch-Salvador oraz Konstantin Heidrich. Niemiecki wiolonczelista jest członkiem The Faure Quartett, koncertował solo we współpracy z renomowanymi orkiestrami i dyrygentami, prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Norwegii, Singapurze, Włoszech i Brazylii. Koncert odbędzie się w ramach VII Baltic Neopolis Festival i jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu “Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. W programie dzieła kompozytorów współczesnych: "Neopolis Concerto" na skrzypce i orkiestrę smyczkową Pawła Łukaszewskiego, "13 Variations on a Polish Melody" na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Marcelo Nisinmana, którego mieliśmy okazję oklaskiwać w Kołobrzegu jako bandeonistę i kompozytora. Przysłowiową „wisienką na torcie” będzie zwłaszcza druga, po „Uwerturze” kompozycja Mikołaja Góreckiego, syna Henryka. Będzie to prawykonanie napisanego w tym roku utworu pt. „Druga przestrzeń” na kwartet smyczkowy i orkiestrę smyczkową.

Trafo

Bilety na koncert w cenie: 30 zł normalne i 25 zł ulgowe ( dzieci, młodzież, emeryci i renciści) do nabycia: w Regionalnym Centrum Kultury w Kołobrzegu im. Z. Herberta, ul. Solna 1, przy wejściu do Bazyliki w czwartek, godzinę przed koncertem i na stronie www.kupbilecik.pl. Przypominamy o obowiązujących rygorach sanitarnych związanych z pandemią koronawirusa: prosimy o zabranie ze sobą maseczki zasłaniającej nos i usta oraz zajmowanie miejsc wskazanych przez organizatorów.

Emanuel Salvador - jeden z najlepszych portugalskich skrzypków swojego pokolenia (Strad Magazine). Występował jako solista, kameralista i koncertmistrz na wielu światowych scenach od Azji Południowo-Wschodniej, Chin, Japonii po Stany Zjednoczone. Zwycięzca i laureat wielu prestiżowych światowych konkursów. Jako solista i koncertmistrz koncertował m.in. z Orquesta Nacional de Espana, Brasil National Orchestra, Seoul Classical Players, Monterrey Symphony Orchestra, Krasnojarsk Symphony. Założyciel i lider Guimarães String Quartet w Portugalii.

Emanuel

Sławomira Wilga - laureatka czołowych nagród na międzynarodowych konkursach skrzypcowych i kameralnych m.in. w Katowicach, Łodzi, we Włoszech. Występuje w Europie, Azji i Afryce jako solistka i kameralistka. Muzyk orkiestrowy, często koncertmistrz, m. in. w International Youth Orchestra Lutosławski czy w orkiestrze smyczkowej Primuz. Poza BNO współpracuje z Polish Soloist String Orchestra. Stypendystka i laureatka nagród za wybitne osiągnięcia m. in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji YAMAHA, Davey Prize.

Wilga

Emilia Goch Salvador - jako solistka i kameralistka współpracowała z wieloma polskimi i światowymi artystami oraz z licznymi zespołami i orkiestrami m.in. z Niemiec, Anglii, Indii. Koncertowała z nimi m.in. w Norwegii, Estonii, Danii, Singapurze, Tajlandii, Wietnamie, na Filipinach. Współpracowała z teatrem Sadler's Wells w Londynie. Współpracuje z portugalskim kwartetem Guimarães String Quartet. Wykładowca Akademii Sztuki w Szczecinie, prowadzi kursy mistrzowskie w Szczecinie i Guimaraes w Portugalii.

Konstantin Heidrich - pracował w Rundfunksinfonie-Orchester w Berlinie i Kammerakademie Potsdam. Koncertował solo we współpracy z renomowanymi orkiestrami i dyrygentami. Profesor wiolonczeli w Universität der Künste w Berlinie, prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Norwegii, Singapurze, Włoszech i Brazylii. Jako członek The Faure Quartett występuje w Europie, Azji, Ameryce Północnej i Ameryce Łacińskiej oraz zdobył wiele międzynarodowych nagród. Deutsche Grammophon Gesellschaft wydał kilka nagrań artysty. Nagrania kwartetu dwukrotnie zdobyły prestiżową nagrodę ECHO-Klassik.

Konstantin


5 SIERPNIA NA SOPRAN I ORGANY

  • Marzena Michałowska - sopran
  • Jakub Pankowiak - organy

Program:

  • Georg Friedrich Händel "Rejoice Greatly” aria z oratorium "Mesjasz” (1685 - 1759)
  • Johann Sebastian Bach Passacaglia c-moll BWV 582 (1685 - 1750)
  • J. S. Bach Recytatyw „Doch Gott” oraz aria „Tief gebuckt und voler Reue” z kantaty „Mein Herze schwimmt im Blut" 
  • Camille Saint-Saëns „Ave Maria” (1835 - 1921)
  • Louis Vierne „Carillon de Longpont” (1870 - 1937)
  • Gabriel Fauré „Pie Jesu" (1845 - 1924)
  • Stanisław Moryto „Alma Redemptoris Mater”, „Regina Caeli” z cyklu „Antyfony” (1947 - 2018)
  • Feliks Nowowiejski Passacaglia z V Symfonii organowej op. 45 nr 5 (1877 - 1946)
  • Jan Maklakiewicz Aria „Offertorium” z Mszy Polskiej (1899 - 1954)

Pierwszy koncert sierpniowy jest jednocześnie pierwszą (i jedyną) okazją do wysłuchania w programie festiwalu kompozycji wokalnych, które przepięknym sopranem wykona utytułowana artystka Marzena Michałowska. Po raz drugi zabrzmią katedralne organy przy których zasiądzie Jakub Pankowiak, laureat wielu prestiżowych konkursów, który kursy mistrzowskie pobierał między innymi u oklaskiwanej w Kołobrzegu 22 lipca litewskiej organistki Renaty Marcinkute Lesieur. W programie koncertu aria z oratorium "Mesjasz"Georga Friedricha Händela, Passacaglia c-moll BWV 582 i Recytatyw "Doch Gott" oraz aria "Tief gebuckt und voler Reue" z kantaty "Mein Herze schwimmt im Blut" Jana Sebastiana Bacha, "Ave Maria"Camille Saint-Saëns’a, kompozycje Louis Vierne’a, Gabriela Fauré, Stanisława Moryto, Feliksa Nowowiejskiego i Jana Maklakiewicza.

Marzena Michałowska - laureatka wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych. Koncertuje w Polsce i za granicą. Zapraszana do udziału w licznych międzynarodowych festiwalach i przedsięwzięciach kulturalnych występuje w najznamienitszych salach koncertowych świata, m.in. w nowojorskiej Carnegie Hall, czy genewskiej Victoria Hall. Współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami takimi jak Ch. Hogwood, K. Petrenko, S. MacLeod, M. Gester, M. Pijarowski, G. Nowak, T. Wojciechowski, S. Stuligrosz, Ł. Borowicz, J. Salwarowski, M. Sompoliński, M. Nałęcz-Niesiołowski, E. Kus, J. M. Florenzio Junior, M. Toporowski, J.T. Adamus, a także zespołami i orkiestrami: Gli Angeli Geneve, Concerto Palatino, Concerto Köln, Irish Baroque Orchestra, Arte Dei Suonatori, Czech Virtuosi, Wrocławska Orkiestra Barokowa NFM, większością polskich orkiestr filharmonicznych, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Capellą Cracoviensis, Wrocławską Orkiestrą Kameralną Leopoldinum NFM, Cappella Viridomontana, Camerata Nova. W dorobku fonograficznym ma 23 albumy płytowe oraz wiele nagrań koncertów live, cenionych w Polsce i za granicą. Płyty z jej udziałem wielokrotnie nominowano do nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyki oraz nagradzano tą prestiżową statuetką. W styczniu 2019 roku płyta 17TH Century Sacred Music in Wroclaw z udziałem m.in. Gli Angeli Geneve, Concerto Palatino oraz Wrocławskiej Orkiestry Barokowej otrzymała najwyższą nagrodę muzyczną na świecie - ICMA International Classical Music Awards.

Jakub Pankowiak - absolwent z wyróżnieniem Akademii Muzycznej w Poznaniu, doskonalił swoje umiejętności na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w Musikhochschule Lübeck, a także podczas krajowych i międzynarodowych kursów mistrzowskich prowadzonych przez takich artystów, jak Susan Landale, Michael Radulescu, Ton Koopman, Harald Vogel, Bine Katrine Bryndorf, Renata Marcinkutė-Lesieur, Éric Lebrun, Martin Haselböck. Laureat wielu konkursów organowych w Polsce i za granicą, m.in: im. M.K. Čiurlionisa w Wilnie (III miejsce oraz nagroda specjalna, 2011), Ogólnopolskiego Konkursu Organowego wykonawstwa utworów Buxtehudego w Krakowie (I miejsce, 2008), Międzynarodowego Konkursu Organowego dla Młodych Organistów w Opawie (wyróżnienie, 2006), Konkursu Polskiej Muzyki Organowej w Legnicy (I nagroda, 2006). Międzynarodowego Konkursu im. F. Nowowiejskiego w Poznaniu (IV miejsce i nagroda dla najmłodszego finalisty konkursu, 2005), Konkursu Muzyki Organowej w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im. Ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi (II miejsce, 2004), a także stypendystą miasta Poznania (2010). W roku 2017 został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką "Zasłużony dla Kultury Polskiej". Artysta współpracuje od 2005 roku jako muzyk - organista z Poznańskim Chórem Chłopięcym (dyr. Jacek Sykulski) Od roku 2017 Jakub Pankowiak współpracuje regularnie z Chórem Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego. Występuje jako solista i akompaniator, koncertował w Polsce, Niemczech, Holandii, Belgii, Luksemburgu i Izraelu.


12 SIERPNIA METAMORFOZY

  • Giovane Ensemble
  • Natan Dondalski - skrzypce I
  • Marcin Orłowski - skrzypce II
  • Joanna Filus - Olenkiewicz - altówka I
  • Adam Vogelsinger - altówka II
  • Kinga Babij - wiolonczela I
  • Justyna Tukajska - wiolonczela II
  • Jacek Kujawski - kontrabas

Program:

  • Richard Strauss Metamorphosen w opracowaniu na septet smyczkowy (1864 - 1949)
  • Jacek Kujawski Bindaż na altówkę, kontrabas i kwintet smyczkowy (ur. 1988)

"Metamorfozy" Ryszarda Straussa, czyli Studium na 23 solowe smyczki Straussa to w pewnym sensie pożegnanie - jedna z jego ostatnich kompozycji, ukończona w ostatnich tygodniach II wojny światowej. Kompozytor umieścił w nim temat Marsza żałobnego z "Eroiki" Ludwiga van Beethovena. Opracowania dzieła dokonał Rudolf Leopold w roku 1996, zmniejszając obsadę wykonawczą do septetu smyczkowego. "Bindaż" Jacka Kujawskiego to utwór nigdy wcześniej niepublikowany, przeznaczony na altówkę i kontrabas solo z towarzyszeniem zespołu smyczkowego. Utwór powstał pod wrażeniem przechadzki kompozytora przez kołobrzeski bindaż prowadzący do portu morskiego w strefie uzdrowiskowej. Obydwa te utwory w znakomitym wykonaniu uznanych smyczkowców będzie można usłyszeć w kołobrzeskiej Bazylice, w czwartek 12 sierpnia br. o godz. 20.30 w ramach XXI Międzynarodowego Festiwalu "Muzyka w Katedrze". Na skrzypcach zagrają Natan Dondalski i Marcin Orłowski, na altówkach Joanna Filuś-Olenkiewicz i Adam Vogelsinger, na wiolonczelach Kinga Babij i Justyna Tukajska, zaś na kontrabasie kompozytor dzieła "Bindaż" Jacek Kujawski. Bilety na koncert w cenie: 30 zł normalne i 25 zł ulgowe ( dzieci, młodzież, emeryci i renciści) do nabycia: w Regionalnym Centrum Kultury w Kołobrzegu im. Z. Herberta, ul. Solna 1, przy wejściu do Bazyliki w czwartek, godzinę przed koncertem i na stronie www.kupbilecik.pl. Przypominamy o obowiązujących rygorach sanitarnych związanych z pandemią koronawirusa: prosimy o zabranie ze sobą maseczki zasłaniającej nos i usta oraz zajmowanie miejsc wskazanych przez organizatorów.

Giovane Ensemble to zespół kameralny stworzony z młodych uzdolnionych smyczkowców Filharmonii Koszalińskiej. W swoim repertuarze posiadają zarówno muzykę klasyczną, jak i najpopularniejsze tematy filmowe oraz jazzowe. Podstawowym składem zespołu jest kwartet smyczkowy, natomiast coraz częściej ansambl można usłyszeć w powiększonym o kontrabas gronie kwintetowym, jak również z gościnnym udziałem solistów z Polski oraz z zagranicy. Zespół bierze udział w rozmaitych projektach i nawiązuje coraz szerszą współpracę z muzykami na terenie Polski i Europy. W ramach XXI Międzynarodowego Festiwalu Muzyka w Katedrze zostali zaproszeni do współpracy muzycy z bogatym dorobkiem artystycznym.

Natan Dondalski - doktor sztuk muzycznych. W 2004 roku ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie pod kierunkiem prof. Mirosława Ławrynowicza. Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów skrzypcowych m.in: w Gdańsku (1994r.), w Pradze (1994r), w Weimarze (im. L. Spohra, 1995r), we Freiburgu (im. L. Spohra, 1997r) i w Warszawie (1997r). Uczestniczył w mistrzowskich kursach skrzypcowych u takich sław jak Wanda Wiłkomirska, Marina Jaszwili, Wolfgang Marschner, Pierre Amoyal. Był wielokrotnym stypendystą Fundacji Kultury Polskiej oraz Ministra Kultury i Sztuki. Występował w większości krajów europejskich oraz w Japonii. Stale współpracuje z większością polskich Filharmonii. Od 2004r. działalność koncertową łączy z pracą na stanowisku I koncertmistrza Filharmonii Koszalińskiej oraz Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie. Od 2004r. zajmuje się również działalnością pedagogiczną jako nauczyciel skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. G. Bacewicz w Koszalinie. Prowadzi również klasę skrzypiec na Akademii Sztuki w Szczecinie. Wśród jego licznych wychowanków znajdują się laureaci krajowych i międzynarodowych konkursów. Od 2017 r. jest wykładowcą na Międzynarodowych Kursach Muzycznych im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie.

Joanna Filus-Olenkiewicz urodzona w Bielsku-Białej, od 2010 roku mieszka w Berlinie. Skrzypaczka i altowiolistka, absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach, Krakowie, Gdańsku i Uniwersytetu Szczecińskiego w Polsce, Universität der Künste w Grazu, Austria, Hochschule für Musik und Theater w Rostocku i Uniwersytetu w Poczdamie, Niemcy. Stypendystka Prezydenta Miasta Bielska-Białej w 2000 r. oraz California South University w Los Angeles, USA w 2001 r. Pracowała na stanowisku zarówno koncertmistrzyni w wielu orkiestrach w Niemczech, Polsce i Japonii. Koncertuje również jako kameralistka i solistka.
Brała udział w wielu nagraniach radiowych z udziałem min. Narodowej Orkiestry Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją A.Wita, Berlińskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją M.Janowskiego. Joanna Filus-Olenkiewicz prowadzi klasę altówki na kursie Young Talent w Toyohashi w Japonii. Od 2012 roku jest ściśle związana ze szkołą muzyczną w Reinickendorf w Berlinie, gdzie uczy skrzypiec i altówki. Od lat razem z kompozytorem Karolem Borsukiem, skrzypkiem oraz pedagogiem pracuje nad propagowaniem przede wszystkim polskiej muzyki współczesnej poprzez prawykonania oraz wykonania różnych dzieł młodego i dojrzałego
pokolenia kompozytorów.


19 SIERPNIA BIAŁORUSKIE CYMBAŁY Z GITARĄ

  • Jan Skryhan (Białoruś) - gitara
  • Michael Leontchik (Białoruś) - cymbały

Program:

  • Antonio Vivaldi „Cztery pory roku – Zima” (1678 – 1741)
    • Allegro non molto
    • Largo
    • Allegro
  • Johannes Brahms Tańce węgierskie nr. 1,4,5 (1833 - 1897)
  • Astor Piazzolla „Verano porteno”, „Libertango” (1921 – 1992)
  • Paquito D'Rivera „Seresta” (ur. 1948)
    • Dwie tradycyjne kompozycje białoruskie
    • Dwie tradycyjne kompozycje rumuńskie

Powoli cotygodniowe czwartkowe koncerty w ramach festiwalu "Muzyka w Katedrze" dobiegają końca, ale jest jeszcze okazja do wysłuchania prawdziwych muzycznych perełek. Antonio Vivaldi "Cztery pory roku - Zima", "Tańce węgierskie", w tym najsłynniejszy chyba nr 5 Johannesa Brahmsa czy "Libertango" Astora Piazzoli wykonane na białoruskich cymbałach z gitarą będą brzmieć niepowtarzalnie i … przepięknie! Przed kilkoma laty gościliśmy już w ramach festiwalu ten duet i emocje publiczności sięgały zenitu, jako organizatorzy mamy więc podstawy twierdzić, że tak będzie i tym razem. Sądząc po ostatnich recenzjach koncertów Jana Skryhana,: "To, co zaoferował Jan Skryhan swoją wirtuozerią, dynamiką oraz barwą dźwięków przypominało czasami całą orkiestrę" czy "Jan Skryhan kolejny raz przekonał wszystkich uczestników swoją niezwykłą formą muzykowania, która zauroczyła publiczność." (Concertino Magazin), można spodziewać się najlepszego. Tym bardziej, że partnerujący mu w duecie Michael Leonchik to jeden z najbardziej znanych cymbalistów koncertowych w Europie, którego niezwykłe muzyczne umiejętności, techniczny kunszt oraz niezrównane zdolności artystyczne od początku wyróżniały go na tle pozostałych. Bilety na koncert w cenie: 30 zł normalne i 25 zł ulgowe ( dzieci, młodzież, emeryci i renciści) do nabycia: w Regionalnym Centrum Kultury w Kołobrzegu im. Z. Herberta, ul. Solna 1, przy wejściu do Bazyliki w czwartek, godzinę przed koncertem i na stronie www.kupbilecik.pl. Przypominamy o obowiązujących rygorach sanitarnych związanych z pandemią koronawirusa: prosimy o zabranie ze sobą maseczki zasłaniającej nos i usta oraz zajmowanie miejsc wskazanych przez organizatorów.

Michael Leonchik jeden z najbardziej znanych cymbalistów koncertowych w Europie. Już we wczesnym dzieciństwie nauczył się gry na cymbałach i przejął pałeczkę po swoim ojcu, znanemu białoruskiemu cymbaliście Alexandrowi Leonchik. W 1997 ukończył Republikańskie Liceum przy białoruskiej państwowej Akademii Muzycznej oraz w 2002 białoruską państwową Akademię Muzyczną w klasie profesora T.P. Sergeenko.Jego niezwykłe muzyczne umiejętności, techniczny kunszt oraz niezrównane zdolności artystyczne od początku wyróżniały go na tle pozostałych nowicjuszy oraz wzbudziły zainteresowanie sceny muzycznej. W 2000 roku M. Leonchik otrzymał w Cherepovets (Rosja) Grand Prix w renomowanym Międzynarodowym Konkursie dla Interpretatorów Instrumentów Ludowych "Cup of the North". Ta wygrana, jak i wiele innych sukcesów w międzynarodowych konkursach w różnych krajach (łącznie z 1. miejscem w Międzynarodowym Konkursie Instrumentów Ludowych I. Zhinovich 2007), potwierdziły jego profesjonalizm.W roku 2002 M. Leonchik rozpoczął naukę na wydziale jazzu w Konserwatorium im. Richarda Straussa w Monachium (Niemcy) w klasie znanego pianisty jazzowego Leonida Chizhik (ukończenie studium uzupełniającego w 2006).
M. Leonchik jest członkiem jury międzynarodowych konkursów (m.in. w Międzynarodowym Konkursie dla Interpretatorów Instrumentów Ludowych "Cup of the North" w Cherepovets). Artysta koncertował w wielu państwach, jak: Japonia, Chiny, Kanada, Dania, Francja, Włochy, Niemcy, Portugalia, Rosja, Polska itd.

Jan Skryhan urodził się w 1979 roku w Mińsku (Białoruś). W wieku dziewięciu lat rozpoczął naukę gry na gitarze u Sergeia Kolgan, Nikolaia Shylo oraz Vladimira Belyshev. Po studiach licencjackich w klasie gitary u Prof. Valery Zhyvalieuski na Białoruskiej Akademii Muzycznej w Mińsku przeniósł się do Wyższej Szkoły Muzycznej w Kolonii (Niemcy), gdzie Prof. Dieter Kreidler oraz Prof. Roberto Aussel w znaczący sposób wpłynęli na jego muzyczny rozwój. Za swoją pełną wyrazu grę oraz niezwykłe techniczne mistrzostwo otrzymał wiele nagród oraz wyróżnień, w tym 1. miejsce w konkursie " Felix Mendelssohn - Bartholdy " - Niemcy, 1. miejsce w konkursie " Cup of the North" - Rosja czy 3. miejsce w konkursie " 49 Tokyo International Guitar Competition " - Japonia. Jan Skryhan koncertuje jako solista, z orkiestrą oraz innym kameralnym składem np. z Katsią Prakopchyk (mandolina), Michaelem Leontchik (cymbały) w Francji, Niemczech, Holandii, Austrii, Polsce, Japonii, na Węgrzech, Grecji, Włoszech, Szwajcarii oraz występował na wielu festiwalach jak np.: "Mendelssohn Festtage", "Bachfest","International Guitar Festival Balatonfüred", "Silesian Guitar Autumn", "Polish Guitar Academy", "Semaine internationale de la guitare", "Kobe International Music Festival".


26 SIERPNIA KONCERT FINAŁOWY WIRTUOZI GITARY I AKORDEONU

  • Łukasz Kuropaczewski - gitara
  • Maciej Frąckiewicz - akordeon
  • Bartek Miler - perkusjonalia

Program:

  • Isaac Albeniz Asturias (1860 - 1909)
  • Luigi Boccherini Grave i Fandango (1743 - 1805)
  • Alfred Schnittke Suita w Dawnym Stylu (1934 - 1998)
  • Jacek Rabiński Il Vento Sferza (ur. 1956)
  • Fernando Carlos Tavolaro Milonga (ur. 1953)
  • Tomas Gubitsch Travesuras (ur. 1957)

Polecamy uwadze nie tylko melomanów ostatnie spotkanie w ramach XXI Międzynarodowego Festiwalu "Muzyka w Katedrze". W ostatni koncertowy czwartek, 26 sierpnia gościć będziemy w Kołobrzegu prawdziwych wirtuozów swoich instrumentów. Łukasz Kuropaczewski – gitarzysta klasyczny światowego formatu w ostatnich sezonach artystycznych występował m.in. w Rosji, Belgii, Chorwacji, USA, Kanadzie, Meksyku, Panamie, Puerto Rico, Kosowie, oraz w Chinach. Dokonał premier światowych kompozycji A. Gilardino (Letters to Fryderyk Sonata), oraz M. Neikruga (Three Pieces for Guitar), a także gitarowej wersji Koncertu Altówkowego K. Pendereckiego wraz z Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Maximiano Valdesa oraz z Orquesta Sinfonica de Santiago w Chile. Również Maciej Frąckiewicz ma w swoim dorobku ponad 90 prawykonań – większość tych utworów na akordeon była także jemu dedykowana. W listopadzie 2016 nagrał Under the Sign of Scorpio Gubajduliny (polska premiera fonograficzna), a w styczniu 2018 wziął udział w prawykonaniu Koncertu akordeonowego Pendereckiego, który zarejestrował w grudniu 2018 pod batutą kompozytora i z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. Multiinstrumentalista Bartek Miler w 2017 roku otrzymał 3 nagrodę na międzynarodowym konkursie dla wszystkich instrumentalistów "Rising-Stars Grand Prix International Music Competition Berlin" oraz został stypendystą fundacji artystycznej ADAMI we Francji. Grał recitale solowe w takich salach jak Schola Cantorum w Paryżu czy w Sali Kameralnej NOSPR’u. Więcej informacji na temat artystów znajduje się w notach biograficznych.

Łukasz Kuropaczewski - polski gitarzysta klasyczny utytułowany wieloma nagrodami i wyróżnieniami w konkursach w Polsce i na świecie. Wykonywał recitale w wielu krajach Europy, obu Ameryk, w Japonii, Chinach. Często występuje jako kameralista – m.in. z Orion String Quartet (USA) i czołowymi polskimi i zagranicznymi instrumentalistami. Nagrał pięć CD. Trzy ostatnie (Polish Music, Aqua e Vinho i Nocturnal ) otrzymały nominacje do Nagrody Fryderyk. Wykładał na University of Pennsylvania w Filadelfii, obecnie jest profesorem Akademii Muzycznej w Poznaniu i Kunstuniversitat w Graz (Austria). Prowadzi kursy i lekcje mistrzowskie podczas festiwali gitarowych w Europie i na Uniwersytetach w Europie i obu Amerykach.

Maciej Frąckiewicz - zwycięzca jednego z najważniejszych konkursów akordeonowych na świecie Certamen Internacional de Acordeón "Arrasate Hiria" w Hiszpanii (2012), laureat Paszportu Polityki (2013). Regularnie występuje na krajowych i międzynarodowych festiwalach i konkursach akordeonowych, nagrodzony na wielu z nich m. in. w Polsce, Niemczech, Słowacji, Włoszech i Hiszpanii. Udziela kursów mistrzowskich w Europie i Azji. Nagrał m.in. "Under the Sign of Scorpio" Gubajduliny (polska premiera fonograficzna, 2016), wziął udział w prawykonaniu "Koncertu akordeonowego" Pendereckiego, zarejestrowanego w 2018 r. pod batutą kompozytora i z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus.

Bartek Miler - wszechstronny artysta, multiinstrumentalista. Doceniony jako perkusista - nieprzeciętny solista i kameralista na konkursach i przesłuchaniach ogólnopolskich i światowych. Współzałożyciel "Trio BenBen", które wielokrotnie osiągało znaczące sukcesy na arenie ogólnopolskiej i międzynarodowej. Laureat wielu czołowych nagród, w tym "Annelie" na największym konkursie perkusyjnym na świecie "TROMP International Percussion Competition Eindhoven" za najlepszą osobowość muzyczną konkursu (2016). Współpracuje z Poznańską Filharmonią. Koncertował z orkiestrą "l’Autunno" pod batutą Adama Sztaby czy jako gość specjalny z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia "Amadeus".


Bilety: 30 zł normalne, 25 zł ulgowe do nabycia: w Regionalnym Centrum Kultury w Kołobrzegu im. Z. Herberta, ul. Solna 1 oraz przy wejściu do Bazyliki w czwartki godzinę przed koncertem. Bilety także na stronie www.kupbilecik.pl.

Organizatorzy:

  • Prezydent Miasta Kołobrzeg Anna Mieczkowska
  • Regionalne Centrum Kultury w Kołobrzegu im. Z. Herberta

Współorganizatorzy:

  • Parafia Rzymskokatolicka pw. Wniebowzięcia NMP w Kołobrzegu
  • Stowarzyszenie Baltic Neopolis Orchestra

Patronat medialny:

  • Radio Kołobrzeg
  • www.miastokolobrzeg.pl
  • Gazeta Kołobrzeska
  • e-kg.pl
  • TKK