Contact Us!

W dniach 19-22 maja 2017 zapraszamy na Weekend z 14. Millennium Docs Against Gravity. To jeden z najważniejszych festiwali kina dokumentalnego w Europie, nagrodzony przez Polski Instytut Sztuki Filmowej jako najważniejsze międzynarodowe wydarzenie filmowe w Polsce.


W ciągu trzech dni zaprezentujemy sześć pełnometrażowych, znakomitych filmów dokumentalnych udostępnionych przez organizatora.


"Wybrane przez nas filmy próbują pokazać różnorodność świata i odczarować stereotypy, jakimi się niejednokrotnie posługujemy. Dobry film dokumentalny próbuje tę uproszczoną dychotomię odrzucić i pokazać prawdziwych ludzi w autentycznych sytuacjach. Stąd też nasze hasło: ”Oderwij się!”. Odrywamy się od stereotypów, od podziału na ”my i obcy”, ”czarne i białe”. Staramy się, poprzez nasze filmy, wejść w dialog z publicznością, która chce zobaczyć coś więcej niż to, co pokazują media." /Artur Liebhart/ 

 


19 – 22.05.2017 
Weekend z Millennium Docs Against Gravity – sala widowiskowa
Bilet na pojedynczy seans 7 zł, karnet - 30 zł, 

19.05.2017, (piątek)
g. 17.00 „Niemieckie życie” Austria, Niemcy 2016, 113 min. 
g.19.00 „Kraina oświeconych”, Belgia 2014, 84 min. 


21.05.2017 (niedziela)
g.17.00 „Ostatni w Aleppo”, Dania 2017, 110 min.
g. 19.00 „Jak spotkać syrenę”, Dania, Belgia 2016, 90 min. 


22.05.2017 (poniedziałek)
g. 17.00 „Wszystkie rządy kłamią”, USA 2016, 90 min.
g. 19.00 „Amatorzy w kosmosie”, Dania 2016, 89 min. 

 

Opisy Filmów:

NIEMIECKIE ŻYCIE

czas trwania: 113 min.
kraj/rok: Austria, Niemcy/2016
reżyser: Christian Krönes, Florian Weigensamer, Roland Schrotthofer, Olaf S. Müller
zdjęcia: Frank van Vught, Davor Marinkovic
produkcja: Blackbox Film & Medienproduktion GmbH
wybrane festiwale i nagrody: Zagrebdox Zagrzeb 2017, DocPoint Helsinki 2016, Visions du Réel Nyon 2016

 

Kameralny portret Brunhilde Pomsel – kobiety, która w czasie II wojny światowej była sekretarką jednego z najwyżej postawionych nazistów, Josepha Goebbelsa. Dziś ma 105 lat i pomimo słabego wzroku i problemów z chodzeniem, jej umysł i pamięć wydają się odporne na działanie czasu. Twórcy filmu oddają jej głos, wybierając najbardziej minimalistyczne medium: czarno-biały obraz, zbliżenie twarzy, żadnego tła, żadnych dekoracji, żadnych dźwięków z offu, samo słowo.


Czerń i biel, w jakich przedstawiona jest twarz kobiety, wyostrzają głębokie bruzdy, jakie wyrył na niej czas. Gęsta sieć zmarszczek przypomina korę drzewa. W miarę opowieści dowiadujemy się, co kryje się pod tą powierzchnią. Historia życia i ocena minionych wydarzeń zostają jaskrawo oświetlone przez czarno-biały filtr historii. Tymczasem treścią opowieści, z jaką konfrontujemy się jako widzowie, jest szarość, zwykłe banalne życie determinowane podstawowymi instynktami, unikaniem bólu, lękiem, obowiązkiem, konformizmem, obojętnością wobec polityki czy spraw, na które wydawałoby się nie mamy żadnego wpływu. I tylko co jakiś czas relację kobiety przerywają krótkie archiwalne materiały przedstawiające triumfy Trzeciej Rzeszy i ich tragiczne skutki.

 

 

KRAINA OŚWIECONYCH

czas trwania: 84 min.
kraj/rok: Belgia, 2015
reżyser: Pieter-Jan De Pue
zdjęcia:
produkcja:
wybrane festiwale i nagrody: FF Sundance 2016: Nagroda Specjalna Jury za Najlepsze Zdjęcia, MFF Rotterdam 2015

 

Kręcona przez kilka lat porywająca wizualnie alegoryczna epopeja o Afganistanie, ukazanym przez pryzmat nieznanej wcześniej prawdziwej historii.

Obserwujemy spektakularne panoramy afgańskiego krajobrazu: żyzne doliny, przysypane kurzem stepy, ośnieżone majestatyczne szczyty Hindukuszu i Pamiru. Poznajemy historię o mitycznych początkach Afgańczyków i ich narodu, a następnie o młodym Gholamie, który prowadzi dziki gang uzbrojonych kilkunastoletnich chłopców z plemienia Kuchi, którzy żyją w górach, całkowicie bez wsparcia dorosłych, palą i handlują opium, rozbrajają stare radzieckie miny, a następnie sprzedają materiały wybuchowe dzieciom pracującym w kopalni lapis lazuli. Za opium, które dostają w ramach okupu od szmuglerów narkotyków, otrzymują od amerykańskich żołnierzy złom wojskowy. Gdy Gholam zastanawia się nad przyszłością gangu po wycofaniu się Amerykanów z Afganistanu, inna szajka stara się utrzymać ścisłą kontrolę nad karawanami przemycającymi lapis lazuli przez płaskowyż Pamiru. Z drugiej strony obserwujemy bazę operacyjną bronioną przez amerykańskich i afgańskich żołnierzy próbujących zneutralizować postępy Talibów na peryferiach strefy Afganistanu kontrolowanej przez siły koalicyjne. Film doskonale łączy fikcyjne i dokumentalne techniki narracyjne, choć gra dzieci w całości oparta jest na improwizacji. Jest przykładem oszałamiającego, sugestywnego, choć bardzo intymnego travelogue’a, ukazującego portret kraju i ludzi rozdartych wojną. Na uwagę zasługują zdjęcia autorstwa reżysera filmu, belgijskiego fotografa i filmowca Pietera-Jana De Pue, nagrodzone za najlepsze zdjęcia na festiwalu filmowym w Sundance.

 

 

OSTATNI W ALEPPO

czas trwania: 104 min.
kraj/rok: Dania 2017
reżyser: Feras Fayyad
zdjęcia: Fadi al Halabi
produkcja: Larm Film, Aleppo Media Center
wybrane festiwale i nagrody: IDFA Amsterdam 2016, CPH: Kopenhaga 2017, FF Sundance: najlepszy film w Konkursie Światowych Filmów Dokumentalnych 2017

 

„Ostatni w Aleppo” to obraz przedstawiający wolontariuszy Białych Hełmów przeszukujących gruzy zniszczonego w wyniku konfliktu zbrojnego syryjskiego miasta. Khaled, Mahmoud i Subhi mają nadzieję na odnalezienie żywych osób.

Po pięciu latach wojny w Syrii mieszkańcy opustoszałego i zniszczonego Aleppo, kiedyś największego syryjskiego miasta, przygotowują się na ofensywę. Khalid, Subhi i Mahmoud to członkowie Białych Hełmów, czyli tzw. Syryjskiej Obrony Cywilnej, składającej się na zwykłych ludzi, którzy zorganizowali się po to, by pomagać tym, którzy potrzebują tego najbardziej. Kierując się zasadą neutralności, bezstronności i człowieczeństwa, uratowali do tej pory ponad 60 tys. mieszkańców Aleppo, najczęściej wyciągając ludzi spod gruzów gołymi rękami.

W środku nocy ciężarówka Białych Hełmów ze znakiem Czerwonego Krzyża mknie po ulicach Aleppo, a oni zastanawiają się, czy tym razem uda im się uniknąć śmierci. Podążają za śladem bomby chemicznej użytej podczas ostatniego ataku. Tak właśnie wygląda życie w Aleppo – miejscu, gdzie śmierć i zagłada okazują się wszechobecne, a wojna stała się już normą. Zniszczone i zrujnowane miasto skrywa w sobie biografie tysiąca zaginionych istnień ludzkich, a Białe Hełmy to jedyna nadzieja, jaką mogą mieć ci, którym do tej pory udało się przeżyć.

To właśnie Khalid, Subhi i Mahmoud oraz inni członkowie tej organizacji jako pierwsi wkraczają do zniszczonych wojną budynków, przeczesując ruiny i zgliszcza w poszukiwaniu martwych ciał lub jakichkolwiek oznak życia. Decyzję o pozostaniu w Aleppo podjęli sami. I choć do tej pory pomogli tysiącom ludzi, to codziennie zderzają się z dylematem, czy ryzykować dalej życiem, czy uciec z miasta, tak jak zrobiło wielu innych ludzi. W tej poruszającej filmowej podroży po zniszczonym wojną Aleppo poznajemy nie tylko ogrom zniszczeń, jakich dokonała w tym miejscu wojna, ale również osobistą historię zwykłych ludzi, którzy stają się prawdziwymi bohaterami masowej ludzkiej tragedii rozgrywanej na oczach całego świata.

 

 

JAK SPOTKAĆ SYRENĘ

czas trwania: 95 min.
kraj/rok: Holandia, Dania, Belgia 2016
reżyser: Coco Schrijber
zdjęcia: Lars Skree
produkcja: Zeppers Film & TV
wybrane festiwale i nagrody: IDFA Amsterdam 2016

 

Czy morze i jego zjawiskowa, nieprzewidziana natura mogą być wartą poświęcenia życia alternatywą dla naszej rzeczywistości? Film przedstawia historie trzech osób, które zdecydowały się powierzyć swoje życie wodzie w poszukiwaniu dla siebie lepszego miejsca na Ziemi.

Lex Schrijber, brat reżyserki filmu, wyjechał we wrześniu 2000 roku z przyjaciółmi na wyprawę nurkową do Egiptu. Nigdy z niej nie wrócił. Jego buty, ubranie i nóż nurkowy znaleziono – ułożone równo – na jednej z plaż nad Morzem Czerwonym. Lex nigdy nie nurkował bez noża i ten fakt dowodzi, że zdecydował się popełnić samobójstwo. Jego ciała nigdy nie odnaleziono. Młoda Brytyjka Rebecca Coriam należała do załogi liniowca Disney. W 2011 roku w niewyjaśnionych okolicznościach zniknęła ze statku u wybrzeży Meksyku i słuch o niej zaginął. Ostatnim bohaterem jest Miguel,  surfer z Meksyku, który pewnego dnia wyrusza w zuchwałą podróż  przez ocean do USA. Trzy historie ludzi, którzy z różnych powodów ciała decydują się na desperacki krok na morzu.

 

 

WSZYSTKIE RZĄDY KŁAMIĄ

czas trwania: 93 min
kraj/rok:
USA, 2016
reżyser:
Fred Peabody
zdjęcia:
John Westheuser
produkcja:
White Pine Pictures
wybrane festiwale i nagrody:
IDFA Amsterdam 2016, – MFF Toronto 2016

 

Film dedykowany Isidorowi Feinsteinowi Stone’owi – amerykańskiemu pionierowi niezależnego dziennikarstwa politycznego, zażartemu krytykowi kolejnych rządów, autorowi hasła All governments lie – wszystkie rządy kłamią. Człowiekowi, który przez całe swoje zawodowe życie demaskował kłamstwa, którymi kolejni amerykańscy prezydenci karmili społeczeństwo w imię różnych interesów elit.

Jest to zaskakująca i niepokojąca opowieść o tym, jak kolejne rządy USA i innych światowych potęg coraz silniej sterowane są przez międzynarodowe korporacje i grupy wpływów. Jak okłamują publikę, gromadzą nielegalnie dane na temat swoich obywateli, manipulują faktami przy podejmowaniu decyzji militarnych oraz tworzą systemy pośrednio zależnych od wielkiej polityki medialnych korporacji.

Film śledzi historię niezależnego dziennikarstwa w USA od czasów pioniera I. F. Stone’a po dzisiejszych dziennikarzy operujących w świecie nowych mediów i internetu. Przygląda się dokładnie procesom inwigilacji i próbom sterowania dziennikarzami przez wielkie kompanie medialne. Opisuje nacisk, jaki na prasę wywierają rządy i stojący za nimi wielcy gracze. Przygląda się konfliktom zbrojnym i temu, jak kolejne ekipy przygotowują pod nie grunt nie w oparciu o fakty, ale o określone interesy – czy to finansowe czy polityczne – grup wpływów i lobbystów. Twórcy zastanawiają się nad granicami wolności słowa i nad miejscem niezależnego dziennikarstwa na zmieniającej się z dużą prędkością scenie medialnej poddanej procesom globalizacji, redefiniującej się po nastaniu live streamingu, nowych możliwości dostępu do informacji i rozkwicie mediów społecznościowych.

W filmie wypowiadają się najwybitniejsze postaci amerykańskiego dziennikarstwa niezależnego: Jeremy Scahill i Glenn Greenwald – obaj z serwisu online „The Intercept” czy Amy Goodman z internetowej telewizji Democracy Now!, ale także intelektualiści na czele z Noamem Chomskym czy niezależni filmowcy jak Michael Moore.

 

 

AMATORZY W KOSMOSIE

czas trwania: 89 min
kraj/rok: Dania 2016
reżyser: Max Kestner
zdjęcia: Max Kestner, Claus Mejling, Pol Mejer, Kim Høgh Mikkelsen
wybrane festiwale i nagrody: IDFA Amsterdam 2016, Docspoint Helsinki 2016

 

Dwaj duńscy przyjaciele: Peter i Kristian już jako chłopcy marzyli tylko o jednym – chcieli polecieć w kosmos w zbudowanej przez siebie rakiecie kosmicznej. Gdy dorośli, postanowili zrealizować ten plan i tym samym stać się pierwszymi w historii kosmonautami-amatorami.

Wiedzieli, że jeśli im się uda, Dania będzie czwartym w historii krajem, który zdołał wysłać ludzi poza granice orbity ziemskiej. Co ciekawe, szybko okazało się, że przy realizacji tego celu brak funduszy  to najmniejszy problem. Dwaj amatorzy kosmicznych podróży zrealizowali swój plan. Zbudowali tanim sumptem rakietę, która kosztowała ich równowartość małego samochodu, podczas gdy kosmiczny program Apollo pochłonął miliony dolarów i wymagał zaangażowania 400 000 ludzi.

Gdy Peter i Kristian potrzebowali konkretnych materiałów, szli do lokalnego sklepu dla majsterkowiczów, gdzie znajdowali praktyczne rozwiązanie złożonych technologicznie problemów. Entuzjazm i zaangażowanie spowodowały, że skupili wokół siebie grupę entuzjastów podróży kosmicznych z całego świata, którzy wspierali ich swoją wiedzą i doświadczeniem, podtrzymując wiarę, że wszystko, co robią ma głęboki sens. Jednak gdy pierwszy test własnoręcznie zbudowanej rakiety przebiegł pomyślnie, pojawiła się walka o przejęcie kontroli nad projektem, co poważnie zagroziło jego dalszej realizacji.

Kręcony przez sześć lat film jest nie tylko portretem pozytywnych fascynatów, którzy za wszelką cenę starają się zrealizować swoje plany. Pokazuje również jedno z największych marzeń człowieka – szalone i wyzwalające zarazem – udowadniając, że nawet najbardziej nierealne fantazje można zrealizować przy pomocy wiary, pracy i uporu, które pozwolą pokonać największe przeciwności losu.

 

Baza materiałów wideo

loading...

Wspierają Nas

Fundacja WPN

Fundacja WPN

Aquarius Hotel SPA*****

Aquarius Hotel SPA*****

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

kd

Kultura Dostępna

MWiK Kołobrzeg

MWiK Kołobrzeg

infoludek.pl

infoludek.pl

Jaxa Reklama

Jaxa Reklama

Joldruk

JoloDruk - Usługi Poligraficzne

miastokolobrzeg.pl

miastokolobrzeg.pl

Piekarnia - Cikiernia NIZIOŁ

Piekarnia - Cikiernia NIZIOŁ

Olymp 2

Olymp 2 Kołobrzeg

Radio Kołobrzeg

Radio Kołobrzeg

spacerem.pl

spacerem.pl

sprzatamy.com

sprzatamy.com

Villa Meduza - Kołobrzeg

Villa Meduza - Kołobrzeg

Telewizja Kablowa Kołobrzeg

Telewizja Kablowa Kołobrzeg

Previous Next Play Pause